Форми та методи організації національно-патріотичного виховання


Працюючи над реалізацією Концепції національно-патріотичного виховання педагогічний колектив школи постійно спрямовує виховну роботу на виховання свідомого громадянина, гуманіста і патріота України. Ціннісне ставлення особистості до суспільства і держави виявляється в патріотизмі, правосвідомості, політичній культурі та культурі міжетнічних відносин. Для формування та розвитку вищезазначеного орієнтиру в нашому навчальному закладі було заплановано та реалізовано ряд місячників і заходів.

Традиційно у жовтні проходить місячник національно-патріотичного виховання. Так, другий тиждень місячника має назву «Козацькому роду нема переводу» і присвячений Дню українського козацтва та Дню захисника Вітчизни. Зазвичай у цей період проводяться спортивні ігри «Козацький гарт» (5 класи); інтелектуальна гра «Козацькі розваги» (6–7 класи); конкурс дитячого малюнка «Козаченьки молоденькі» (початкові класи, ГПД); зустрічі із представниками козацького руху м. Бердянська (9–11 класи). Третій тиждень («Вони боронили Україну») присвячений пам’яті визволення України від німецько-фашистських загарбників і передбачає організацію годин спілкування, зустрічей з ветеранами війни, воїнами АТО, уроків-мужності, «інформаційних хвилинок» тощо.

Згідно з планом виховної роботи БСШ № 16 у листопаді проводиться місячник правового виховання та правової освіти. Перший тиждень, що називається «Учитися – твій обов’язок», – тиждень профілактики правопорушень, під час якого проходить операція «Урок», відбувається аналіз відвідування учнями школи; проходять засідання центру учнівського самоврядування «Феміда» щодо порушників дисципліни; засідання ради профілактики.

Другий тиждень («Українська мова – наш скарб») традиційно присвячується українській мові та писемності, у рамках якого проводяться літературні години «Рідна мова – мова солов’їна», «Без мови – нема народу», «Безмежна мова – то найбільший скарб».

Третій тиждень передбачає ознайомлення школярів із правовими нормами нашої держави, через що і має назву «Права та обов’язки». У цей період мають місце виховні години «Твої права – твої обов’язки», розважально-пізнавальний захід «Закон обов’язковий для всіх», конкурс «Найкращий правознавець школи». Наступний (четвертий) тиждень – «Пам’ятаймо!» – присвячений Дню пам’яті жертв голодомору та політичних репресій, під час якого проводиться загальношкільна акція «Запали свічку пам’яті».

З метою формування в учнів ціннісного ставлення до суспільства і держави протягом навчального року організовуються наступні заходи: щорічне оновлення шкільних стендів і класних куточків «Символіка нашої держави»; проведення годин спілкування, на яких вивчаються символи, обереги України, основні закони нашої держави і бесід. До Дня Української армії у школі проходить військово-спортивне свято для учнів 10–11 класів. Також традиційними стали організація і проведення виховної години «Традиції українського народу: колоритність рідного міста», загальношкільної виставки «Великодній кошик», свят народного календаря (Миколая; Новий рік; Різдво, Василя та Маланки (посівання, щедрування, віншування); масляна тощо).

Системоутворювальною діяльністю, яка забезпечує реалізацію цілей виховання в БСШ № 16 є клубно-гурткова діяльність. У навчальному закладі працює сім клубів (клуб прихильників поезії «Сучасник» (кер. Заєнчковська В. Ф.), літературно-поетична світлиця «Біла лілея» (кер. Нюкало О. В.), «English Club» (кер. Врублевська Л. В.), «Deutsch Club» (кер. Михайлець Г. А.), еколого-просвітницький клуб «Дивосвіт» (кер. Касян Н. В.), англійський клуб для малюків «Мій маленький англійський театр» (кер. Азарова О. А.), психолого-педагогічний клуб «Підліток» (кер. Бєдунова О. М.), а також п’ять гуртків (етнографічний гурток «Берегиня» (кер. Ткачова К. М.), вокальний гурток «Камертон» (кер. Зубкова К. І.), гурток «Вишивка і декор» (кер. Чердаклієва О. В.), гурток «Чарівний пензлик» (кер. Чиньонна Н. С.), гурток ЮІР (кер. Клевцова С. Л.). Робота всіх гуртків і клубів спрямована на організацію колективної творчої діяльності, що сприяє формуванню в кожного учасника об'єднання активної позиції, коли він стає не простим споглядачем того, що відбувається, а його творцем, виявляючи при цьому свою індивідуальність.

Так, учасники етнографічного гуртка «Берегиня» ознайомлюються із традиціями, звичаями, творчістю, промислами, ремеслами, моральними й етичними українського народу та проводять відкриті засідання для молодших школярів, одним з яких традиційно є шкільне свято вишиванки. Члени клубу «Підліток» створили лекторську групу, яка проводить заняття на наступні теми: «Знай свої права, виконуй обов’язки» (3–4 класи); «Правова відповідальність у підлітковому віці» (8–9 класи); «Причини і наслідки агресивної поведінки підлітків» (7 класи); уроки-тренінги «Світ без насилля» тощо.

Оскільки навчальний заклад є учасником Всеукраїнського експерименту з упровадження в навчально-виховний процес медіаосвіти, певна увага приділяється формуванню медіаграмотгності та медіатворчості школярів. Два роки поспіль учні БСШ № 16 є активними учасниками міжнародного медіафестивалю «Запоріжжя – Москва», а також посідають призові місця в міському фестивалі дитячо-юнацької журналістики «Прес-хвиля».

Так, у 2013 році вони вибороли І місце в конкурсі відеороликів «Я люблю Україну», а у 2014-2015 навчальному році започаткували новий патріотичний медіапроект «З Україною в серці», до якого запросили залучитися школярів усіх навчальних закладів міста Бердянська. Результатом даного проекту стало створення школярами відеоролику «З Україною в серці». У 2015-2016 навчальному році школа взяла участь у загальношкільному проекті «Ми - патріоти», під час якого всі паралелі 1-11 класів розробили й провели виховні заходи з національно-патріотичного виховання, сценарії яких розмістили у збірці. 2016-2017 навчальний рік розпочався проектом «Ми – незалежність», до 25-річчя незалежності України.

Особистість громадянина-патріота формується, коли він любить Батьківщину не лише на словах, а й через справи. Тому у вихованні патріотизму доречним є застосування діяльнісного підходу, коли діти беруть участь у конкретних справах, мета яких – практичне втілення громадянських цінностей у життя. У складний для держави час, коли ворог намагається роз’єднати нашу країну та її народ, діти стають ініціаторами проведення патріотичних акцій, флешмобів, активно включаються у волонтерську діяльність.

Проявом стійкої громадянської позиції школярів є активна участь у волонтерському русі. Підтримуючи моральний дух наших захисників, учні пишуть листи бійцям у зону АТО, збирають продукти харчування, теплі речі. Завдяки тісній співпраці з волонтерськими організаціями Бердянська, а саме з волонтерською організацією БДПУ «Наші атланти», все зібране було доставлено на передову. На етапі формування активної громадянської позиції дітям важливо знати, що їх вклад у благородну справу захисту держави обов’язково приведе до спільного успіху.

В контексті нових викликів, що постали перед нашою країною, 2014-2015 та 2015-2016 навчальні роки стали особливими для ведення виховної роботи. Ми всі пережили душевні страждання від втрат Небесної Сотні, загибелі бійців Національної гвардії та мирних жителів сходу України. Наші діти сприймають ці події дуже емоційно й передають їх у творах, тематичних малюнках.

Так, події останніх днів змінили нас усіх, тому що для кожного настав час відчути свою відповідальність за долю держави. Виховуючи юних патріотів, ми вкладаємо в їх душі віру в невичерпні сили, талант, неповторність українського народу, любов до Батьківщини, світлу віру в мирне майбутнє нашої єдиної України.