Як відбуватиметься ДПА школярів у 2017 році


Порядок державної підсумкової атестації у загальних середніх навчальних закладах у 2016/2017 навчальному році не зміниться. Про це повідомив директор департаменту загальної середньої та дошкільної освіти Міністерства освіти і науки України Юрій Кононенко під час прес-конференції 21 вересня. Державна підсумкова атестація відбудеться відповідно до Положення про ДПА, що затверджено наказом МОН у 2014 році. На цей час ніяких змін не передбачається.

Державна підсумкова атестація випускників загальних середніх навчальних закладів І ступеня (початкова школа) розпочнеться 15 травня, ІІ ступеня (основна школа) - 1 червня, а для випускників шкіл ІІІ ступеня – 23 травня. Перелік предметів, з яких буде проводиться державна підсумкова атестація для випускників шкіл І - ІІ ступенів, порівняно з минулим роком, не зміниться. Зокрема, для загальноосвітніх навчальних закладів І ступеня – це українська мова, літературне читання, математика.

«Для випускників тих закладів, де навчання відбувається мовою національних меншин або вивчається одна з мов національної меншини, випускники можуть пройти державну підсумкову атестацію з мови національної меншини за рішенням педагогічної ради навчального закладу та з урахуванням побажань батьків», - додав директор департаменту МОН України.

При цьому Кононенко зауважив, що у початковій школі державна підсумкова атестація - це звичайна контрольна робота, яка проводиться для того, щоб оцінити рівень навчальних досягнень дітей.

«Діти не повинні відчувати дискомфорт та отримувати стрес від участі в державній підсумковій атестації, треба їх налаштовувати на звичайну роботу», - пояснив він.

У навчальних закладах II ступеня, як і минулого року, випускники обов’язково складатимуть ДПА з української мови та математики, а також ще з одного предмета, який буде обирати педагогічна рада школи. Це може бути один із предметів з такого переліку: зарубіжна література, іноземна мова, історія України, всесвітня історія, правознавство, географія, біологія, хімія, фізика, інформатика, мова національної меншини для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням або вивченням такої мови та інтегрований курс літератури.

Державна підсумкова атестація випускників старшої школи загальноосвітніх навчальних закладів (шкіл ІІІ ступеня) розпочнеться з 23 травня і буде проходити у формі зовнішнього незалежного оцінювання. ДПА у формі ЗНО випускники шкіл складатимуть з трьох предметів: українська мова, математика або історія України та ще з одного предмета за власним вибором.

Окрім того, у навчальному закладі для випускників ЗНЗ з навчанням або вивченням мов національних меншин, може бути проведена державна підсумкова атестація з мови національної меншини за бажанням самого випускника.

ДПА у формі ЗНО: нововведення у 2017 році


Основною проблемою всіх підлітків, які наразі закінчують десятий клас, є випуск та сдача випускних екзаменів наступного року. Щоб заздалегідь почати готуватись до сдачі предметів, треба знати весь перелік екзаменів та план Міністерства освіти стосовно форми проведення цих випускних іспитів. Структура освіти вже котрий рік набуває змін, приводячись у все більшу відповідність до структури європейської освіти. Саме тому урядовцям здалось доречним відійти від стандартної, ще радянської, форми здачі екзаменів, яка була, безперечно, трохи умовною і давала велику вірогідність похибки. Тепер, за планом Українського центру по оцінюванню рівня освіти, випускники по всій території України здаватимуть ДПА в 2017 році безпосередньо у формі ЗНО.

Доречність такої форми іспитів не викликає питань: одночасно ми і усуваємо вірогідність заниження чи завищення балів через упереджене ставлення вчителів, і маємо змогу перевірити дійсний рівень знань у скороченій формі, спрощуючи та уніфікуючи проведення іспитів на всій території країни. Крім того, випускники готуються до іспитів по матеріалам, які кожного року виробляються наново, обновлюючись згідно з удосконаленою програмою. Тобто, перевірка найсвіжіших знань, яким буде ДПА в 2017 році, буде проведена з урахуванням сучасних відкриттів та розробки нових пластів науки.

Стратегія проведення ДПА


Станом на дві тисячі п’ятнадцятий рік український центр з оцінювання якості освіти вніс пропозицію стосовно того, щоб всі, хто закінчує навчання у шкоі, складали державну підсумкову атестацію у вигляді та за прикладом зовнішнього оцінювання з трьох обов’язкових предметів. Також це мало стосуватись тих, хто планує всупати на середню освіту до навчальних закладів першого та другого рівня акредитації. Усі обов’язкові предмети для сдачі ДПА в 2017 році залишуться незмінними, і так само, як і раніше, складатимуться з трьох предметів, один з яких буде вибірним.

ДПА 2017


- Українська мова;
- Іноземна мова (англійська в приоритеті, проте можлива і французька або німецька, в залежності від спеціалізації навчального класу);
- Історія України або математика.

Очевидно, що останній пункт передбачений для тих класів, які мають гуманітарний або технічний уклін. Відповідно, гуманітарні та профільні лінгвистичні класи будуть здавати історію України в ДПА 2017, а технічні класи мають право віддати перевагу математиці. У перелік питань з математики будуть включені пункти стосовно алгебри та геометрії за всі роки навчання у школі.

Якщо випускнику буде треба здавати за вимогами спеціальності, на яку він бажає вступити у вищий навчальний заклад, інші предмети ЗНО, то він матиме таку можливість, при чому складати іспит у школі з цих предметів не вимагається і не буде необхідним. На питання про те, чи будуть використовуватися тести для ЗНО в 2017 році, відповідь дав директор центру оцінювання якості освіти, затвердивши, що для ДПА будуть створені спеціальні двохрівневі за складністю тести за моделлю та за використанням матеріалу з ЗНО. Така структура буде перш за все стосуватись предмету української мови та літератури і математики, оскільки ці предмети є найважливішими у всьому переліку екзаменів за думкою центру контролю за якістю освіти.

В перспективі, така система буде введена на постійній основі, якщо доведе свою корисність. Декілька останніх років в структурі освіти були цілком і повністю присвячені реформуванню, оскільки та система, що дісталась нам у спадок від соціалістичного минулого, показала свою несамостійність у сучасному світі, хоча б тому, що українська освіта не має великої ваги за кордоном, і наші фахівці не вважаються там фахівцями. Залишається сподіватись, що завдяки внесенню постійних змін у освітні програми, українським фахівцям вдасться досягнути рівня європейської освіти і отримати визнання усього світу.